Daan – collega in de spotlight

Daan was geen onbekende bij MxBlue voordat hij er zijn eerste project mocht aansturen. Hij werkte al bij moederorganisatie SUPERP en kende sommige collega’s zelfs nog van zijn baan daarvoor. Met jaren ervaring als SAP-consultant en project- en programmamanager heeft hij alle kennis in huis om MxBlue verder te professionaliseren. En niet alleen de kennis, ook de mindset: ‘Soms adviseren we een richting waar we zelf geen werk uit halen, maar die het beste is voor de klant.’ Na zijn eerste project vroeg Han Pieter of Daan samen met hem MxBlue wilde leiden.

Zei je meteen ja?

‘Ja. Al zat mijn agenda bij SUPERP op dat moment ontzettend vol, en moest ik goed bedenken hoe ik mijn tijd ging verdelen tussen interne werkzaamheden en klantvraagstukken. Officieel heb ik primair een interne functie, maar in de praktijk werk ik nu het grootste deel van de tijd met klanten. Mijn expertise ligt in complexe vraagstukken en de onderliggende architectuur. Je hoeft mij niet te vragen om iets op te lossen in Mendix. Dat beheers ik niet.’

Je bent heel eerlijk. Hoe vertaalt zich dat naar je werk?

‘Die eerlijkheid is de belangrijkste reden voor mijn overstap naar SUPERP een aantal jaar geleden: ik hou er bijvoorbeeld niet van om softwareleveranciers naar de mond te praten om aan meer werk te komen. Goed je vak bedrijven, dat vind ik veel belangrijker. Bij SUPERP en MxBlue voel ik me vrij om nee te zeggen tegen een opdracht waar ik niet in geloof. Die vrijheid is heel fijn.’

Bij SUPERP en MxBlue voel ik me vrij om nee te zeggen tegen een opdracht waar ik niet in geloof. Die vrijheid is heel fijn.

‘Een voorbeeld: een tijdje geleden kregen we een request for proposal (RFP) van een grote klant. Na een grondige analyse van het vraagstuk adviseerden we ze om terug te gaan naar de tekentafel en de oplossing in een heel andere richting te zoeken. Daarmee wonnen we de RFP, maar maakte ik onszelf overbodig. Het resultaat? 100% klantvertrouwen. Een halfjaar later belden ze weer, nu met een verzoek dat we wel voor ze konden uitvoeren. Ik heb liever een klein aantal goede klanten die we van de beste producten en adviezen voorzien, dan vooral te focussen op verkoop met een kortetermijnhorizon.’

Welke koers heb je voor ogen met MxBlue?

‘We willen duurzaam doorgroeien. En bekendstaan als merk dat echt goed is in z’n niche. Of we straks nou met veertig of vijftig man zijn, dat maakt niet uit. De mensen die bij MxBlue werken willen graag goed zijn in wat ze doen. Die drive vind ik belangrijk. Veel kleine bedrijven in ons werkveld worden opgekocht en moeten dan verplicht groeien. Bij MxBlue willen we juist beter worden in ons vak, nieuwsgierig blijven en investeren in mensen die bij ons passen. Daar maken we graag tijd voor vrij. En dat vertaalt zich in de kwaliteit van onze diensten.’

Hoe zou je de mentaliteit en werksfeer van MxBlue omschrijven?

‘MxBlue deelt veel DNA met SUPERP. Dat zit ‘m met name in vakmanschap, professionaliteit en plezier. Werk mag ook leuk zijn, en we willen een veilige plek bieden waar mensen zich kwetsbaar durven opstellen. Dat je het gewoon kunt bespreken als je een fout hebt gemaakt, of als je even niet goed in je vel zit. En dat we onze kennis delen in leuke, inspirerende workshops, waarbij je niet meteen begint te gapen.’

Consultant first, zo zou ik het omschrijven. Bij veel bureaus beloven de salesafdelingen van alles en moeten de consultants dat vervolgens waarmaken. Als consultant kun je dan wel naar links willen, maar je moet mee naar rechts omdat dat nu eenmaal is afgesproken. Dan doe je soms concessies aan jezelf als professional. Bij MxBlue willen we dat spanningsveld voorkomen en de mensen met wie we werken centraal stellen. Dat doen we door een balans te creëren in de driehoeksverhouding tussen de klant, de consultant en de commerciële kant van MxBlue. Consultants krijgen daardoor de kans om zich te ontwikkelen in de richting die ze willen en werk te doen waar ze zelf achter staan.’