Hallo Mendix: Jumbo bouwt applicaties voor in de winkels
De bekende supermarkt had er wel Jumbo-oren naar: winkelapplicaties voor processen die niet standaard mogelijk zijn in SAP S/4HANA. Op basis van Mendix uiteraard, en in combinatie met het Mendix AppFactory-framework. Als proof of concept bouwden we een THT-app waarmee de medewerkers de uiterste houdbaarheid in de schappen controleren. Zo toonden we de voordelen van Mendix als platform overtuigend aan.
Wat was de uitdaging?
Jumbo bevindt zich midden in een digitale transitie naar S/4HANA. Onderdeel van die transitie is het vervangen van taakgerichte apps door procesgerichte. Mendix biedt daarvoor kansen. Niet alleen versnelt het de appontwikkeling, je kunt de applicaties heel flexibel in nauwe samenwerking met de business bouwen. Binnen je eigen organisatie, via de fases Start, Structure, Scale van het Mendix Digital Transformation Framework. In mooi Nederlands: uitproberen, professionaliseren, amplificeren. Onze THT-app vormde de testcase. Hiermee controleren winkelmedewerkers de t.h.t.-datum van artikelen.
Die artikelen zijn onderverdeeld in presentatiegroepen zoals vleeswaren, groente en zuivel, elk met een eigen controletermijn. Op basis van deze termijn krijgen de medewerkers automatisch een lijst op hun pda van te controleren artikelen. De oudste datum in het schap vullen ze vervolgens in op hun pda. De bestaande opzet was taakgericht. Om bijvoorbeeld een voorraadcorrectie te doen wanneer een artikel over de datum was, moesten medewerkers naar een andere app switchen. In een procesgerichte opzet bundelt de app alle relevante taken in het proces.
Welke oplossing bedachten we?
Winkelmedewerkers zijn vaak jong en gewend om met de nieuwste technologieën te werken. Zou je die geen fan kunnen maken van Jumbo door de app een geweldige UX te geven? Zo wordt een efficiëntieslag tegelijk een manier om personeel te behouden. Met deze gedachte in het achterhoofd ging het designteam van Jumbo in gesprek met medewerkers, franchisenemers en winkelmanagers. Hoe sorteer je de lijst? Welke informatie is echt nodig en wat leidt alleen maar af? Wat is de beste manier om de datum in te voeren op het toetsenbord van de pda?
Parallel hieraan ging ons ontwikkelteam van start. De nieuwe THT-app combineert alle relevante taken in het proces. Winkelmedewerkers krijgen zowel aanvullende informatie als een afbeelding van de artikelen te zien. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te weten waar je naar zoekt. Verder is er informatie op schap- en winkelniveau. De winkelmanager kan in de bijbehorende desktopapplicatie artikelen uitsluiten of juist aanvinken. Nieuwe artikelen worden automatisch toegevoegd. Verder zijn er tal van kleine designtweaks die samen een groot verschil maken in tijd en efficiëntie.
Waar zat de complexiteit?
Het IT-landschap van Jumbo is complex en het assortiment groot. Er zijn meerdere presentatiegroepen en elke groep heeft een eigen controletermijn. Per winkel zijn er zo’n vijf tot tien pda’s in omloop en Jumbo heeft ruim 700 vestigingen in Nederland en België. Ook was het designteam van Jumbo op een aantal specifieke gebruikerswensen gestuit. Denk aan de mogelijkheid om een leeg schap aan te geven, of om de lijst van de voorgaande en volgende dag in te zien.
Een andere complicerende factor: de app ontvangt niet alleen gegevens uit SAP, maar maakt ook boekingen in SAP. Voorheen werkten de pda’s met een generieke gebruiker, de THT-app is persoonsgebonden. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld derving registreert, wordt de voorraadcorrectie centraal in SAP vastgelegd. De schaalbaarheid vormde eveneens een uitdaging. Daarom hebben we de app eerst getest in drie Belgische vestigingen. Nu volgt gefaseerd de uitrol naar de overige Belgische winkels, en daarna Nederland.
Hoe maakten we het verschil?
De THT-app was voor Jumbo de testcase. Met resultaat: de organisatie heeft Mendix inmiddels volledig omarmd. Toen we begonnen, was er nog geen ontwikkelteam en waren wij volledig in de lead. Inmiddels beschikt Jumbo over drie Mendix-teams met ontwikkelaars, designers, testconsultants, businessanalisten en uiteraard product owners. Ook hebben onze designers samen met die van Jumbo een designsysteem opgezet. Dat draagt bij aan een vlekkeloze UX die naadloos aansluit bij de huisstijl en zorgt dat de developers sneller en efficiënter hun werk kunnen doen.
Samen met Mendix helpen we Jumbo om op basis van het Mendix AppFactory-framework de applicatieontwikkeling binnen de organisatie op te schalen. Dit doen we door gezamenlijk te werken aan portfolio- en value-management en technische architectuurvraagstukken. En daarmee profiteert onze favoriete supermarkt volop van de meest efficiënte en flexibele manier om slimme applicaties te bouwen, te gebruiken en te beheren.