Minder derving en lege schappen voor landelijke supermarktketen dankzij Mendix 

Voor een supermarkt staan lege schappen en derving gelijk aan omzetverlies. Om de schappen goed gevuld te houden, zijn nauwkeurige tellingen van de winkelvoorraad noodzakelijk. Wij hielpen een landelijke supermarktketen met een vernuftige en datagedreven Mendix-applicatie die we integreerden met SAP S/4HANA. 

Wat was de uitdaging?

De bestelsystemen van moderne supermarkten zijn in grote mate geautomatiseerd. En daarmee afhankelijk van nauwkeurige tellingen. Klopt de voorraad niet? Dan gaan de voorspellende replenishmentprocessen uit van een verkeerde stand van zaken. Met een te grote of te kleine levering tot gevolg, wat vrijwel altijd leidt tot omzetverlies of onnodige derving. Om dat tegen te gaan, worden er regelmatig handmatige tellingen uitgevoerd. 

De supermarktketen in kwestie vroeg ons een applicatie te ontwikkelen die deze tellingen versnelt en vereenvoudigt. Zodat de winkelmedewerkers hier minder tijd aan kwijt zijn en de kans op fouten minimaal is. Wij bouwden een overzichtelijke Mendix-applicatie waarin de gebruikers precies die informatie zien die ze nodig hebben voor een efficiënt telproces. 

Welke oplossing bedachten we?

Hoe minder benodigde tellingen per dag, hoe beter. Daarbij loont het om tijdens het tellen te focussen op artikelen met een vermoedelijk onnauwkeurige voorraad. Samen met de specialisten van de supermarktketen hebben we hiervoor een proces uitgewerkt dat op basis van datagedreven logica tellijsten opstelt en klaarzet in SAP. 

Parallel hieraan ontwikkelden we de Mendix-applicatie die het telproces faciliteert. De winkelmedewerkers gebruiken de applicatie eenvoudig met een PDA. Dagelijks zien ze welke artikelen ze moeten tellen en in welke volgorde. De medewerker loopt naar het aangegeven schap, telt het aantal producten en voert de actuele voorraad in. Zo simpel is het. Tellingen die spoed vereisen verschijnen automatisch in een digitaal ‘spoedbakje’, zodat ze goed opvallen. 

Waar zat de complexiteit?

Om geautomatiseerde bestellingen succesvol uit te voeren, zijn allerlei gegevens nodig: schap- en magazijnvoorraad in de correcte eenheid, verkooptrends, bestelde items die nog niet zijn afgeleverd en nog veel meer. Ook vragen verschillende productgroepen vaak om specifieke data die niet van toepassing zijn op andere artikelen. Dat vroeg dan ook om maatwerk. 

Met veel oog voor detail en in nauwe samenwerking met de opdrachtgever wisten we de tellijsten zo waterdicht mogelijk te maken. Er was een groot aantal integraties met SAP noodzakelijk om dit alles te vertalen naar een gebruikersvriendelijke Mendix-applicatie. Eentje die werkt voor een landelijke supermarktketen met honderden filialen. 

Hoe maakten we het verschil?

Hoewel het bestelproces behoorlijk complex is, hebben we de applicatie zo simpel mogelijk gehouden voor de eindgebruikers. Dankzij onze vergaande kennis van retailprocessen, SAP, Mendix en UX wisten we het telproces eenvoudiger, nauwkeuriger en efficiënter te maken. 

En we zijn nog niet klaar. Terwijl de applicatie geleidelijk wordt uitgerold, houden we gedrag en prestaties nauwlettend in de gaten met monitoringtools. Mocht iets niet helemaal verlopen zoals verwacht, dan springen we direct in om dit te herstellen en het achterliggende probleem op te lossen.